Vem tar hand om vildgässen?

Om deras rädsla…
Om att de vaknar i natten av smällar som lika gärna kan betyda krig för det de förstår som ett sketet nyårsfirande…
Det tänker jag där jag står efter att ha släppt i väg mina två ljuslyktor, som denna gång inte fastnade någonstans, i röken efter min brors, söners, systerfästmans och mans utskickande av smällare och raketer.
Jag stirrar häpen ut i beckmörkret där jag hör just vildgässens vilsna läten från alla håll och kanter.
Undrar om de kan hålla formationen?
Undrar om någon dör i hjärtattack i rena skräcken?
Med lite sorg i hjärtat tar jag mitt glas och går in till min fasters fina hundar.
Jag skickade upp mina ljuslyktor.
Jag önskade.
Det jag önskade då lyktan fastnade i trädet gick i uppfyllelse.
Vem vet om jag lyckas denna gång med…
Mina tankar är med vildgässen.
Denna natt mellan 2015 och 2016.

2 reaktioner på ”Vem tar hand om vildgässen?

Kommentera

