Rosa månaden

Ja, just det. Det är ju cancermånaden. Kanske dags att jag skriver om det innan oktober är över.

Överallt blir vi påminda om att vi måste se över vår kropp. På reklamaffischer och tv. På nätet och i mobilen. Jag får till och med hem inbjudan om gratis mammografi och screening via vårdcentralen. Det är ju bra, tänker jag först. Sen vill jag skrika högt att; tjejer det är inte mammografi  ni ska göra först och främst!!! Det är ultraljud! Själv var det min underbare gynekolog som hittade min elaking med just ultraljud. Den syntes inte på mammon. De fick klämma och klämma nästan fördärvat mitt stackars, lilla, russinbröst innan de lyckades se det som både gynekologen och kirurgen redan sett både med händer och ultraljud. Jag vill inte skrämmas. Men ibland måste man ju vara snabbt framme och då tycker jag att ni alla ska insistera på ultraljud.

Sen vill jag gärna tala om de sår som cancern lämnar efter. De som ingen kanske ser men som finns där. Att man aldrig blir riktigt den man var innan. Både i negativ och positiv mening. Man kan bli hur ombyggd och reparerad som helst. Ändå finns det något som gnager. Som känns ibland och tar emot. Läs gärna den här underbara texten till fantastisk bild. Den säger så mycket: https://www.instagram.com/p/BYW6iYohYu_/

Hår växer ut igen, som den starka kvinnan jag möter varje dag där hon går med sin hund och kala huvud säger. Allt det andra gör det inte, säger jag.

6 reaktioner på ”Rosa månaden

  1. Oh vad du är stark. Jag hoppas att jag kan vara lika stark om den kommer till mig, men jag är livrädd för cancer, och det känns som om jag inte skulle orka att ”peppa” mig själv är jag har så många andra av mina nära och kära att stötta. Du är en idol för mig.

    Gillad av 1 person

  2. Vackra syster! Tänker ibland, glömmer alltför ofta, vad du gått igenom och varje gång du nämner det så hoppar hjärtat till av rädsla. Tänk om! Varför! Hjälp! Så viktigt det du, och alla andra, berättar och delar – som påminnelse om livets skörhet, men också om den inneboende kraft som vi alla har.
    Kram ♥

    Gillad av 1 person

  3. annaYoga

    Jag har varit borta från bloggandet ett tag. Så jag har inte varit inne här på länge. ❤ tack för din text och nu ska jag följa. Kramis

    Gilla

Lämna en kommentar